od 1998 roku, Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Kutnie, jest szkołą integracyjną.
Grupy są małe, w klasie integracyjnej uczy się od 15 do 20 uczniów, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
Klasę integracyjną, na poziomie klas I-III, prowadzi nauczyciel nauczania początkowego oraz nauczyciel wspierający
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - pedagog specjalny.
W klasach IV-VI zajęcia lekcyjne prowadzą nauczyciele poszczególnych przedmiotów,
a uczniowie niepełnosprawni nadal
otrzymują wsparcie nauczyciela wspierającego.
Rekrutacja
Dzieci niepełnosprawne przyjmowane są na wniosek rodziców i na podstawie orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez
zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
Do klasy integracyjnej przyjmowani są uczniowie niepełnosprawni:
- z upośledzeniem umysłowym lekkiego stopnia
- z niepełnosprawnością ruchową
- autystyczne
- słabo słyszący
- z uszkodzonym wzrokiem
- z zaburzeniami zachowania i emocji (z wykluczeniem dzieci, których zachowanie zagraża bezpieczeństwu własnemu i innych)
Warunki nauczania i kwalifikacje pedagogów
W trosce o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój wiedzy, emocjonalny i społeczny, nasza placówka zapewnia wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną.
Większość nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych ukończyło dwa kierunki studiów, w tym studia
z zakresu pedagogiki specjalnej.
Placówka zapewnia odpowiednią bazę, dobre warunki zdrowotne i lokalowe. Każdy oddział integracyjny dysponuje odpowiednio urządzoną, obszerną klasą z zapleczem. W szkole funkcjonuje stołówka i świetlica zapewniająca opiekę nad dzieckiem w godzinach od 7 do 16.30.
Realizacja programów edukacyjnych:
- uczniowie pełnosprawni - realizują w trakcie sześciu lat nauki program szkoły podstawowej, wzbogacony o zajęcia rozwijające umiejętności społeczne
- uczniowie niepełnosprawni - realizują, w zależności od rodzaju niepełnosprawności, program szkoły podstawowej połączony z indywidualnym programem
usprawniania zaburzonych funkcji psychomotorycznych, bądź indywidualny program nauczania i rewalidacji. Korzystają również (w zależności od potrzeb ucznia)
z zajęć rehabilitacyjnych, logopedycznych i korekcyjno-kompensacyjnych o charakterze rewalidacyjnym.
Imprezy i przedsięwzięcia integracyjne
Szkoła integracyjna, jaką jest Szkoła Podstawowa Nr 1, podejmuje działania, których celem jest edukacja zarówno dzieci, jak i dorosłych w tematyce
niepełnosprawności oraz propagowanie idei integracji w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
Organizowane są imprezy integracyjne klasowe, imprezy szkolne i pozaszkolne, których zadaniem jest poznanie się dzieci pełnosprawnych
i niepełnosprawnych poprzez zabawę, rekreację i różne formy twórczości artystycznej. Wspólne zabawa pozwala dzieciom
na odnajdywanie podobieństw i różnic w funkcjonowaniu jednych i drugich oraz rozwija poczucie odpowiedzialności i opiekuńczości.
Ponad to, dbamy o to, aby dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, miały możliwość prezentowania swoich umiejętności i zdolności,
zarówno przed swoimi pełnosprawnymi kolegami, jak i kolegami z placówek specjalnych.
Zajęcia dodatkowe
Szkoła stara się w sposób ciekawy i interesujący organizować czas wolny uczniom szkoły. Uzdolnieni uczniowie mogą zawsze liczyć na fachową pomoc
swoich nauczycieli, która wspiera młodzież w jej rozwoju oraz umacnia w niej poczucie własnej wartości. Natomiast uczniowie ze specyficznymi
potrzebami edukacyjnymi otrzymują pomoc pedagogiczną w formie pozalekcyjnych zajęć terapii pedagogicznej, zajęć logopedycznych
i socjoterapeutycznych.